Viziune-Misiune-Valori, un trio esential pentru o companie care vrea să performeze și în viitor

M-am întâlnit deseori cu reacții de plictiseală când vorbeam unor potențiali clienți despre importanța de a avea clar definite Viziunea, Misiunea și Valorile companiei lor. Au rămas potențiali clienți 🙂 . E aproape imposibil să clădești o construcție solidă, durabilă, fără a avea o fundație solidă. Iar fundația solidă a oricărei companii de succes e formată din trio-ul Viziune-Misiune-Valori. Plus o structură organizațională suplă și eficientă, plus proceduri clare, simple și aplicabile.

Aparent, multe companii (mai ales cele mari) au înțeles partea cu viziunea-misiunea-valorile. Ele sunt scrise pe postere frumoase, înrămate și agățate pe toți pereții din holurile companiei și din birourile angajaților. Deci, treaba e rezolvată: am pus pe cineva să le scrie, am pus pe cineva să le comunice pe intranetul companiei, poate am făcut și niște ședințe cu câte jumate din angajați în care le-am citit materialul, i-am pus să semneze de prezență și i-am trimis înapoi în birouri, unde au regăsit materialul înrămat pe perete. O treabă executată grozav. Compania a intrat în rândul lumii, are și ea viziune-misiune și valori, putem trece la alte lucruri importante, de exemplu să arătam lumii și că ne implicăm „social” și să luăm toată firma să plantăm puieți de brad în Prundul Bârgăului.

Doar că lucrurile nu stau chiar așa de bine pe partea cu „treaba e rezolvată”. Faptul că angajatul e chemat să „i se prelucreze” un material despre lucruri mărețe și apoi găsește aceste lucruri scrise pe perete și pe intranetul companiei, nu va genera efectul dorit: implicare, respect, entuziasm, plăcerea de a munci, creativitate.

La un moment dat, la corporația unde lucram, ne-am trezit cu aceste rame conținând cuvinte agățate pe perete. Ele au venit cu mesajul „așa a vrut șefu’ ăl mare din Germania, lui îi plac mult”. Va puteți imagina cam câtă implicare, entuziasm și creativitate au declanșat acele tablouașe. Dacă le-am citit? Sigur că le-am citit. O data. Dacă am reținut ceva de acolo? Da. Am reținut. Am reținut exprimările nerealiste, limbajul de lemn și faptul că totul era la capitolul „haideți să haidem” (vorba lui Exarhu).

Pe una chiar am chiar reținut-o ad literam: „tratează banii companiei că și cum ar fi ai tai!”. Aham, gata sefu’ se rezolva! În primul rând, nici o companie nu și-ar dori să îi tratez eu banii ca și cum ar fi ai mei (la cât de cheltuitor sunt 🙂 ). În al doilea rând, ca să pot să îi tratez ca și cum ar fi ai mei, ar trebui ca repartizarea, gestionarea, decizia de cheltuire să fie la mine. De fapt, omul se referea la economii la capse de capsator, la hârtie refolosita, la tonere reîncărcate, la stins lumina când ieși din birou.

Avem nevoie de viziune-misiune-valori! Dar avem nevoie că acestea să fie vii, să fie trăite în fiecare zi de muncă, avem nevoie că ele să fie un prilej de mândrie pentru cel care lucrează pentru compania care le-a creat. Bun, dar cum facem asta?

Păi un bun start e de vizionat celebrul filmuleț al lui Simon Sinek de pe TED.com: https://www.ted.com/talks/simon_sinek_how_great_leaders_inspire_action

Share:

Facebook
LinkedIn