Viziune-Misiune-Valori, un trio indispensabil pentru o companie care vrea să performeze și în următoarele decenii

de Răzvan TTH, 29.07.2020

M-am întâlnit deseori cu reacții de plictiseală când vorbeam unor potențiali clienți despre importanța de a avea clar definite Viziunea, Misiunea și Valorile companiei lor. Au rămas potențiali clienți 😊. E aproape imposibil să clădești o construcție solidă, durabilă, fără a avea o fundație solidă. Iar fundația solidă a oricărei companii de succes e formată din trio-ul Viziune-Misiune-Valori. Plus o structură organizațională suplă și eficientă, plus proceduri clare, simple și aplicabile.

Aparent, multe companii (mai ales cele mari) au înțeles partea cu viziunea-misiunea-valorile. Ele sunt scrise pe postere frumoase, înrămate și agățate pe toți pereții din holurile companiei și din birourile angajaților. Deci, treaba e rezolvată: am pus pe cineva să le scrie, am pus pe cineva să le comunice pe intranetul companiei, poate am făcut și niște ședințe cu câte jumate din angajați în care le-am citit materialul, i-am pus să semneze de prezență și i-am trimis înapoi în birouri, unde au regăsit materialul înrămat pe perete. O treabă executată grozav. Compania a intrat în rândul lumii, are și ea viziune-misiune și valori, putem trece la alte lucruri importante, de exemplu să arătam lumii și că ne implicăm „social” și să luăm toată firma să plantăm puieți de brad în Prundul Bârgăului.

Doar că lucrurile nu stau chiar așa de bine pe partea cu „treaba e rezolvată”. Faptul că angajatul e chemat să „i se prelucreze” un material despre lucruri mărețe și apoi găsește aceste lucruri scrise pe perete și pe intranetul companiei, nu va genera efectul dorit: implicare, respect, entuziasm, plăcerea de a munci, creativitate.

La un moment dat, la corporația unde lucram, ne-am trezit cu aceste rame conținând cuvinte agățate pe perete. Ele au venit cu mesajul „așa a vrut șefu’ ăl mare din Germania, lui îi plac mult”. Va puteți imagina cam câtă implicare, entuziasm și creativitate au declanșat acele tablouașe. Dacă le-am citit? Sigur că le-am citit. O data. Dacă am reținut ceva de acolo? Da. Am reținut. Am reținut exprimările nerealiste, limbajul de lemn și faptul că totul era la capitolul „haideți să haidem” (vorba lui Exarhu).

Pe una chiar am chiar reținut-o ad literam: „tratează banii companiei că și cum ar fi ai tai!”. Aham, gata sefu’ se rezolva! În primul rând, nici o companie nu și-ar dori să îi tratez eu banii ca și cum ar fi ai mei (la cât de cheltuitor sunt 😊). În al doilea rând, ca să pot să îi tratez ca și cum ar fi ai mei, ar trebui ca repartizarea, gestionarea, decizia de cheltuire să fie la mine. De fapt, omul se referea la economii la capse de capsator, la hârtie refolosita, la tonere reîncărcate, la stins lumina când ieși din birou.

Avem nevoie de viziune-misiune-valori! Dar avem nevoie că acestea să fie vii, să fie trăite în fiecare zi de muncă, avem nevoie că ele să fie un prilej de mândrie pentru cel care lucrează pentru compania care le-a creat. Bun, dar cum facem asta?

Păi un bun start e de vizionat celebrul filmuleț al lui Simon Sinek de pe TED.com: 

Parcă e mai clar acum, de ce sunt importante viziunea-misiunea și valorile, așa-i? Și de ce e important să începem cu viziunea (why, în filmul de mai sus). V-ați dori și voi să aveți exprimată viziunea așa cum o avea Apple acum 15 ani? Perfect. Pai, dați-o la o agenție de creație și fac ei ceva asemănător, nu? NU!

Viziunea-misiunea și valorile sunt ceva ce se creează exclusiv in house, cu oamenii voștri, cu ideile voastre, cu visele voastre, cu planurile și experiențele voastre.

Viziunea e ceva ce stabilesc fondatorii/acționarii, cei ce dețin firma. E modul în care ei spun lumii care le-a fost visul atunci când s-au gândit să aleagă drumul acesta.

Misiunea și Valorile nu ar mai trebui să vina „top down”. Ele sunt ceva ce ar trebui construit bottom-up”. De la angajați, împreuna cu acționarii/managerii.

Cum se face asta? Prin workshop-uri, brainstorming-uri, team building-uri (da, decât team drinking, mai bine niște evenimente în care discutați relaxat despre misiunea și valorile care v-au adus împreună și care vă țin împreună – poate fi o metodă mult mai bună de a obține o echipă mai unită).

Ei bine, noi ne pricepem să vă ghidam prin acest proces de obținere a viziunii-misiunii-valorilor, ne pricepem să ținem în viată aceste trei lucruri, să le dam sens și valoare în interiorul companiei voastre.

Doar un pont: când stabiliți valorile, încercați să nu rezolvați task-ul în 5 minute 😊 Adică, să enumerați 15-20 de valori care va suna vouă atrăgător (gen corectitudine, punctualitate, respect, etc) și gata treaba. Încercați să discutați pe îndelete cu cât mai multă lume și să vedeți ce înseamnă pentru fiecare dintre ei „corectitudinea”. Sau „punctualitatea”. Când ajungeți la o definiție cat mai acceptată de cât mai multă lume, scrieți acea explicație în dreptul fiecărei valori pe care o doriți aplicată în compania voastră. Așa sunt șanse ca oamenii să și aplice aceste valori în munca de zi cu zi.

În încheierea emisiunii de astăzi, iată câteva exemple de viziuni și/sau misiuni (am lăsat variantele originale, în engleza, mi s-au părut mai sugestive așa, e crezul oamenilor și e mai bine să fie netradus de novici 😊)

Începem cu misiunea celor de la Volvo:

A company with purpose
Our mission is to be the world’s most progressive and desired premium car company and to make people’s lives less complicated”

Iată ce le propun angajaților:

„Employer of choice

Our People Strategy is Volvo Cars’ roadmap to become the employer of choice. It clarifies what we stand for, what makes us attractive and how we will reach our objectives.Becoming the EMPLOYER OF CHOICE will be enabled through our culture, leadership and competence.”

Si iată ce la propun ei clienților:

„Our Brand Strategy describes how we are going to appeal to our customers. It stipulates Volvo Cars’ uniqueness as a brand from both a customer promise and product attribute perspective. DESIGNED AROUND YOU is all about seeing, hearing and understanding people’s needs and confirming through delivering experiences that exceed their expectations, and support them în their daily life.

CUSTOMER PROMISE

WE UNDERSTAND YOU
WE PROTECT WHAT’S IMPORTANT TO YOU
WE MAKE YOU FEEL SPECIAL

PRODUCT FOCUS

INTUITIVE INNOVATIONS
SAFETY AND ENVIRONMENTAL PERFORMANCE
SCANDINAVIAN DESIGN”

Viziunea Lego

‘Inspire and develop the builders of tomorrow’ Our ultimate purpose is to inspire and develop children to think creatively, reason systematically and release their potential to shape their own future – experiencing the endless human possibility.

Viziunea JetBlue (companie aeriană):

JetBlue’s mission is to inspire humanity – both în the air and on the ground. We are committed to giving back în meaningful ways în the communities we serve and to inspire others to do the same.

Viziunea Chanel

Designer, visionary, artist, Gabrielle ‘Coco’ Chanel reinvented fashion by transcending its conventions, creating an uncomplicated luxury that changed women’s lives forever. She followed no rules, epitomising the very modern values of freedom, passion and feminine elegance.

Viziunea actuală a Apple

We believe that we’re on the face of the earth to make great products and that’s not changing. We’re constantly focusing on innovating. We believe în the simple, not the complex. We believe we need to own and control the primary technologies behind the products that we make and participate only în markets where we can make a significant contribution. We believe în saying no to thousands of projects so that we can focus on the few that are meaningful to us. We believe în deep collaboration and cross pollination în order to innovate în a way others cannot. We don’t settle for anything other than excellence în any group în the company, and we have the self-honesty to admit when we’re wrong and the courage to change.

Deci, credeți în importanta viziunii-misiunii și a valorilor în evoluția companiei voastre, fixați-va un obiectiv în a crea toate acestea cu și pentru angajați și clienți, apelați la noi să va ajutăm cu asta 😊

Ți-a plăcut? Dă un share!