Empatia în business…utilă sau nu?
de Roxana TTH, 24.09.2020
Empatia poate fi definită drept capacitatea de a recunoaşte şi înţelege starea de spirit sau emoţia unei alte persoane, fiind adesea caracterizată drept abilitatea de „a te pune în locul celuilalt”.
Lucru pe care unii manageri îl consideră complet deplasat la job. Încă merg pe concepția că oamenii își pot lăsa probleme personale deoparte la începerea programului de lucru și timp de opt ore “să facă ceea ce sunt plătiți să facă”.
Petrecem mai mult timp la job decât în familie și avem nevoie să fim văzuți și tratați ca oameni, care au zile bune și zile mai puțin bune, care au nevoie să fie înțeleși și ajutați să fie mai buni, și care au nevoie de sprijin reciproc, în special când suntem parte a unei echipe.
În ultimii ani a început să se vorbească tot mai mult despre empatie în relațiile profesionale. Uneori cu sens, alteori cu sarcasm… Din păcate am întâlnit ambele reacții în interacțiunile din business atunci când am adus vorba despre empatie. De multe ori reacțiile erau stânjenitoare deoarece managerii considerau că empatia nu are ce căuta în relațiile profesionale. “Aici facem business, nu avem timp să îi giugiulim pe angajați”.
Nu este o noutate că în business rezultatele sunt cele care contează cel mai mult. Însă acestea nu pot fi susținute pe termen lung dacă oamenii care lucrează pentru aceste rezultate nu se simt apreciați și respectați. Concentrarea doar pe rezultate poate să funcționeze o vreme, dar la un moment dat oamenii vor să se simtă parte din echipă și din rezultat.
În lipsa acestor aprecieri, cu timpul scade entuziasmul și implicarea, și implicit performanța este afectată.
Pentru că au crescut cu convingerea că motivarea oamenilor se face financiar, mulți manageri nu acceptă că pot fi cazuri (și nu izolate) în care oamenii preferă un mediu de lucru plăcut, cu o atmosferă deschisă de comunicare și învățare continuă mai mult decât x lei în plus la salariu. De multe ori am întâlnit în business oameni care tânjeau după o apreciere verbală pentru efortul și rezultatele obținute, mai mult decât după un bonus financiar. Oamenii doresc să fie ascultați și înțeleși atunci când au o problemă personală, să li se ofere ajutor când greșesc și să primească feedback direct de la liderul lor. Costă atât de puțin o vorbă bună și totuși valorează atât de mult…
Noua generație ‘millennials’ caută un loc de muncă în care să aibă lideri și colegi empatici și schimbă rapid un loc de muncă în care lucrurile sunt impuse, comunicarea este uni-direcțională, iar managerul nu iese mai deloc din birou și este inabordabil.
În zilele noastre empatia este acea calitate de care trebuie să se țină cont și în mediul profesional. Iată de ce liderul cu adevărat empatic alocă timp pentru discuții individuale și în grup cu echipa sa, îi ascultă pe oamenii săi pentru a înțelege ce ii preocupă și ce nevoi au. El știe că prin manifestarea empatiei în companie relațiile devin mai puternice, comunicarea devine mai eficientă și se îmbunătățesc încrederea și colaborarea între membrii echipelor. Iar acest lucru aduce acel mult dorit “engagement” care face ca oamenii să fie creativi și orientați spre soluții, ceea ce va aduce și rezultatele dorite.
Liderii de succes nu reușesc de unii singuri, ci au nevoie de implicarea oamenilor cu care lucrează ca să-și atingă obiectivele de business.
Empatia nu este ceva cu care te naști și pe care fie o ai, fie “ăsta ești tu și ceilalti să te accepte așa cum ești”. Empatia este o abilitate care se poate învăța și se poate antrena prin coaching. Am lucrat cu manageri care erau adevărați experți în domeniul lor de activitate, însă membrii echipei nu beneficiau de aceste cunoștințe pentru că omului pur și simplu îi lipsea empatia. Era mereu preocupat, mereu nervos și până și felul sarcastic în care îi răspundea celui care își făcea curaj să întrebe ceva îi liniștea pe ceilalți în a mai repeta această faptă eroică de a arăta o slăbiciune.
După câteva sesiuni de coaching cu accent pe empatie situația s-a schimbat radical, iar în prezent oamenii beneficiază de know-how-ul liderului care le-a adus rezultate foarte frumoase.
Vă recomand un clip scurt cu un exemplu de cum putem folosi empatia în relațiile profesionale care sper să vă fie de ajutor.